Dopad verejného obstarávania na projekty samosprávy

Autor: Viktor Pamula | 23.6.2020 o 13:31 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  240x

Samospráva do veľkej miery využíva verejné obstarávanie. V tomto článku poukážeme na jeho výhody a nevýhody

Podstata zákona o verejnom obstarávaní a celého procesu verejného obstarávania je postavená na základných princípoch, zakotvených v  § 9 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní. O základné princípy vo verejnom obstarávaní sú opreté revízne postupy, ako aj rozhodnutia a metodické usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie. Pojmy základných princípov, na ktorých je verejné obstarávanie postavené, sú však príliš abstraktné a často krát používané bez bližšieho zamyslenia sa nad obsahom a rozsahom týchto pojmov. Preto si povieme niečo o význame týchto pojmov.

1. Rovnaké zaobchádzanie - tento princíp zakazuje také správanie verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ktoré by pri rovnakom právnom alebo skutkovom stave dvoch uchádzačov alebo záujemcov spôsoboval rozdielny postup voči týmto dvom uchádzačom (napr. vylúčenie jedného uchádzača alebo záujemcu vo verejnom obstarávaní pre nesplnenie podmienky účasti, pričom iný uchádzač alebo záujemca nebol napriek nesplneniu rovnakej podmienky účasti vylúčený).

2. Nediskriminácia uchádzačov a záujemcov - úzko súvisí s princípom rovnakého zaobchádzania a dá sa povedať, že každé nerovnaké zaobchádzanie je zároveň aj diskriminačné. Neplatí to však opačne, keďže nediskriminácia je pojem širší. Zahŕňa napríklad aj prípady účelového opisu predmetu zákazky obmedzujúceho možnosť účasti niektorých uchádzačov a záujemcov. Princíp nediskriminácie uchádzačov a záujemcov predpokladá existenciu tak diskriminovanej (znevýhodňovanej) strany, ako aj protežovanej (zvýhodňovanej) strany.

3. Princíp transparentnosti - tento princíp zahŕňa potrebu zabezpečenia priehľadnosti, verejnosti a jednoduchej preskúmateľnosti procesov verejného obstarávania.

4. Princíp hospodárnosti a efektívnosti - tento princíp v sebe zahŕňa potrebu zabezpečiť tak finančnú, ako aj časovú primeranosť realizácie procesov verejného obstarávania, a to tak na strane verejných obstarávateľov a obstarávateľov (aby administratívne, časové a finančné náklady vynaložené na verejné obstarávanie neboli v zjavnom nepomere k uplatneným procesom a možným finančným úsporám), ako aj uchádzačov a záujemcov (aby pre nich účasť vo verejnom obstarávaní nepredstavovala neprimeranú administratívnu, finančnú a časovú záťaž).

Proces verejného obstarávania by sa mal riadiť vyššie spomenutými zásadami. Vo veľa prípadoch však nasledujúce podmienky nie sú dodržané. Realizácia projektu sa môže predlžiť napríklad podanie námietky na výber zhotoviteľa alebo chyby v projektovej dokumentácií, čím sa vlastne musí projekt upraviť alebo zrealizovať od začiatku.  Je to spojené s vysokou záťažou voči samospráve a aj voči predmetu rekonštrukcie  ako takej.

S chybami sa mesto Spišská Nová Ves stretlo napríklad pri rekonštrukcií futbalového štadióna. Rekonštrukcia sa mala ukončiť v roku 2021. Kvôli prieťahom vo verejnom obstarávaní sa rekonštrukcia realizuje až v tomto roku. 

Verejné obstarávanie je tak komplikovaný mechanizmus, ktorý síce umožňuje verejnú súťaž a umožňuje aj vybrať vhodného uchádzača, ale pri netransparentnom výbere a námietkach ostatných uchádzačov sa realizácia projektov predlžuje a poskytnutie dotácie môže zaniknúť nesplnením časových podmienok realizácie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček Petra Schutza

Vyklčovanie korupčných vzťahov a sietí v súdnictve stojí za vládu OĽaNO a spol.

Po Víchrici očakávajme Tajfún, prípadne Hurikán.


Už ste čítali?